.: نقد و بررسی iOS 9: بخش اول تغییرات ظاهری و مقایسه با iOS 7 و iOS 8

iOS 9-s1


.: نگرشی متفاوت در امر توسعه‌ی سیستم عامل iOS

iOS 9 یک تفاوت بزرگ از نظر نحوه‌ی توسعه با سایر iOSها دارد، اپل برای اولین بار در توسعه‌ی سیستم عامل وسایل همراه خود از مجموعه‌ی بزرگی از کاربران کمک و نظرخواهی کرده است. قبلاً سیستم عامل OS X Yosemite هم با نسخه‌ی آزمایشی عمومی عرضه شده بود و به نظر می‌رسد که اپل تصمیم گرفته از روش مایکروسافت برای توسعه‌ی سیستم عامل تبعیت کند. به هر حال فکر جمعی زوایایی از سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها را می‌بینید که خلاق‌ترین و باتجربه‌ترین برنامه‌نویسان ممکن است از آن غفلت کرده باشند.
البته اپل در مراحل توسعه‌ی iOS متوجه شده بود که بسیاری از کاربران معمولی برای تجربه‌ی امکانات جدید هم که شده روش‌هایی برای دور زدن نسخه‌ی آزمایشی ویژه‌ی توسعه‌دهندگان و نصب آن روی وسایل خویش پیدا کرده‌اند. بنابراین بهترین تصمیم این بود که از نظر این خیل عظیم هم استفاده شود، لذا iOS 9 هم با نسخه‌ی Public Beta کار خود را شروع کرد. نسخه‌ای آزمایشی ولیکن عمومی.

iOS 7 یک بازطراحی کامل سیستم عامل بود، iOS 8 با قابلیت‌های مفیدی مثل continuity (ارتباط مستقیم بین وسایل همراه و مک‌های اپل برای ارسال فایل، متن و …) روی کار آمد و البته باگ‌ها و اشکالاتی هم به همراه آورد. iOS 9 روی افزایش امکانات و در عین حال بهبود عملکرد و رفع باگ‌ها متمرکز شده است. بنابراین نسخه‌ی بسیار مهمی در تاریخ iOSهای اپل است.

.: تغییرات ظاهری و واسط کاربری در iOS 9

بخش نوتیفیکیشن‌ها

اولین تغییر بخش نوتیفیکیش‌هاست. در حالت افقی، آیپد فضای زیادی برای چینش متفاوت Notification Center را دارد. به همین علت اپل صفحه را به دو بخش تقسیم کرده، نمای Today View  و ویجت‌ها در سمت چپ و اعلانیه‌ها در سمت راست. البته این تغییر خوشایند به نظر خیلی دیر پیاده‌سازی شده است و پدیده‌ی پیچیده‌ای نیست.

ios 9-1
نوتیفیکیشن سنتر در iOS 9 چیدمان متفاوتی دارد

مرتب‌سازی بر اساس تاریخ است، قبلاً هم به نظر اینگونه می‌رسید ولیکن نوتیفیکیش‌های هر اپ در یک دسته قرار می‌گرفت و در نهایت مرتب‌سازی زمانی حالت ناقصی داشت. البته در iOS 9 هم می‌توان گروه‌بندی اعلانیه‌ها را که یک آپشن اختیاری است، فعال کرد.

متأسفانه قابلیت ساده‌ای مثل پاکسازی تمام نوتیفیکیشن‌ها که در محصولات اندرویدی متداول شده، هنوز هم در iOS وجود ندارد اما خبر خوش اینکه می‌توان اعلانیه‌های هر روز را به صورت کامل حذف کرد که خود روشی مناسب و سریع است.

تغییر مهم دیگر نمایش مقدار شارژ باقیمانده‌ی وسایلی است که از طریق بلوتوث متصل هستند. قطعاً منظور اپل، باتری اپل واچ است ولیکن می‌توان مقدار شارژ باقیمانده‌ی کیبوردهای بلوتوث، هدست‌ها و … را هم مشاهده کرد. البته دقت کنید که وسایل متصل شده باید قابلیت اعلام شارژ باتری را داشته باشند. اگر قابلیت موردبحث وجود داشته باشد، در کنار آیکان بلوتوث، آیکان کوچک باتری نمایش داده می‌شود و در غیر این صورت آیکانی وجود ندارد.

iOS 9-2
نمایش شارژ وسایل بلوتوثی در iOS 9


.: سوییچ کردن بین اپ‌ها در iOS 9 مشابه اندروید ۵.۰

اپل در iOS 7 لیست افقی آیکان اپلیکیشن‌ها را به یک لیست عمودی تبدیل کرد و پیش‌نمایشی از اپ به صورت کارت نمایش داده می‌شد. تغییر ظاهری بسیار مفیدی بود که از ویندوز فون گرفته شده و البته پیاده‌سازی کاربردی‌تر و بهتری داشت. مالتی‌تسکینگ این روزها در وسایل همراه هم جدی شده است و نه تنها اپل بلکه سایر کمپانی‌ها هم به اپ سوییچر توجه خاصی دارند.

در iOS 9 اپل سراغ دیگر غول نرم‌افزاری رفته تا بخش سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها را بار دیگر تغییر دهد. در اندروید ۵.۰ یا لالی‌پاپ معروف، اپ‌ها به صورت کارت‌هایی که روی هم قرار دارند، نمایان شده و سوییچ کردن با انیمیشنی آرام و روان صورت می‌گیرد. اپل در iOS 9 دقیقاً از همین سبک استفاده کرده ولیکن حرکت کارت‌ها در جهت عمودی نیست بلکه به صورت افقی (چپ به راست و بالعکس) می‌توان بین اپ‌ها حرکت کرد.

iOS 9-4 iOS 9-3
سوییچ کردن بین اپ‌ها در iOS 9


بخشی از این تغییر ناشیانه به نظر می‌رسد چرا که در آیپدها پیش‌نمایشی بزرگ و رزولوشن بالا از اپ اجرا شده، بارگذاری می‌شود. اشکال دیگر این است که لیست اپ‌ها از چپ به راست چیده شده و لذا در شروع اسکرول کردن باید به سمت چپ حرکت کرد. چیزی که مخالف روش سابق در آیپدهاست. تفکری که پشت این روش وجود داشته، کاملاً منطقی است چرا که در وسایلی مثل گوشی، حرکت انگشت شصت از چپ به راست معمول‌تر است ولیکن در آیپد وضعیت برعکس است. نه؟
تغییر مفید دیگر سوییچ کردن به اپ‌هایی است که در دیگر محصولات اپل  کنار گذاشته شده‌اند. در iOS قبلی می‌بایست به ابتدای لیست اپ‌ها می‌رفتیم و حرکت جاروبی به سمت چپ انجام می‌شد. در iOS 9 این نوع اپ‌ها زیر صفحه نمایش داده شده و کافی است به سمت بالا کشیده شوند. نکته‌ی دیگر این است که اپل اپ موسیقی را در همین بخش نمایش می‌دهد، البته زمانی که هدفونی از طریق جک ۳.۵ میلی‌متری یا بلوتوث متصل شده باشد. البته بخشی هم حذف شده است، همان‌طور که در تصاویر فوق مشاهده کردید، نمایش آخرین مخاطبین در بالا صفحه احتمالاً به دلیل کاربرد نسبتاً کم، کنار گذاشته شده است.

.: اپ ایمیل و محدودیت‌های کمتر و امکانات بیشتر

اپل در اپ ایمیل محدودیت پیوست کردن ۵ تصویر را حذف کرده است و علاوه بر این از اقدام گوگل درس گرفته و می‌توان فایل‌هایی از سرویس ابری اپل یعنی iCloud پیوست کرد. نمایش نتیجه‌ی جست‌وجو کلمات در ایمیل‌ها به صورت تاپیک است و البته می‌توان به روش قبلی که نمایش ایمیل‌ها بود، روی‌گردان شد.

iOS 9-6 iOS 9-5
اپ ایمیل در iOS 9

.: اپ تصاویر با سرعت مرور بیشتر

در اپ تصاویر اجرا شده روی آیفون‌ها، زیر صفحه نمایشی بندانگشتی از تصاویر اضافه شده که برای تسریع مرور تصاویر بسیار مفید و کاربردی است. این نمایش اسکرولی از نظر سرعت حرکت بین اپ‌ها به مراتب سریع‌تر از نسخه‌ای است که قبلاً در آیپد دیده‌ایم. انتخاب چند تصویر سریع‌تر شده و با نگه داشتن یک عکس و حرکت به بالا یا پایین، یک ردیف از تصاویر انتخاب می‌شود.

iOS 9-7
اپ تصاویر در iOS 9


.: فونت بهتری برای سیستم عامل iOS 9

اپل فونت به کار رفته در محصولات خود را با تغییرات رزولوشن در سال‌های اخیر، تغییر داده است. به هر حال Helvetica Neue فونت مناسب‌تری برای نمایشگرهای رتینا (تراکم پیکسلی بالاتر از ۳۰۰ پیکسل بر اینچ) است. امسال اپل از فونت San Francisco کمپانی مشهور ادوبی استفاده کرده است. در اپل واچ با توجه به کوچک‌تر بودن نمایشگر از فونت San Francisco Compact استفاده شده که لبه‌های گردتری دارد و فاصله‌ی حروف بیشتر است. تفاوت فونت جدید و قدیمی را در دو تصویر زیر مشاهده کنید:

iOS 9-9 iOS 9-8
فونت San Francisco Compact در iOS 9                                              فونت Helvetica Neue

تغییرات کوچک دیگری مثل آیکان‌های گردتر، محدودیت رزولوشن فیلم‌برداری به ۷۲۰p برای کاهش حجم ویدیوها، حدس زدن شماره‌ی تماس مخاطبینی که ایمیل ارسال کرده‌اند و … هم در اپلیکیشن‌ها پیاده‌سازی شده است.


.: بررسی iOS 9: بخش دوم اپل مپس در برابر گوگل مپس و اپ News

iOS 9-s2

.: اپلیکیشن خبرخوان اپل، Apple News

اپل اپ جدیدی برای کاربرانی که به خبرخوانی و مطالعه‌ی فید وب‌سایت‌ها علاقه دارند، معرفی کرده است. اپ News در برابر اپلیکیشن‌های معروفی مثل Flipboard قرار می‌گیرد و با توجه به تجربیات چندساله‌ی سازندگان این اپ‌ها، رقابت بسیار دشوار است و شاید خیلی‌ها تمایلی به استفاده کردن از اپ بومی نیوز در iOS 9 نداشته باشند و اپ دلخواه خود را هم نصب کنند.

اما به هر حال، اپ نیوز ویژگی‌های جالب توجهی دارد. از محدودیت‌ها شروع می‌کنیم، در اولین اجرای اپ متوجه می‌شوید که محتوای در دسترس محدود به سه ناحیه و سه زبان است، آمریکا، انگلستان و استرالیا. با مراجعه به مسیر زیر در تنظیمات سیستم عامل می‌توانید یکی از سه ناحیه‌ی جغرافیایی را انتخاب کنید:

Settings > General > Language & Region

اثر انتخاب ناحیه‌ی جغرافیایی در تاریخ و واحد پول و مانند آن آشکار می‌شود.

iOS 9-10
اپ News اپل ، اپلیکیشنی ویژه‌ی فیدخوانی و مرور محتوای وب‌سایت‌ها

در شروع کار باید سه منبع را انتخاب کرد و اپ نیوز منابع بیشتر را با توجه به سلیقه و موضوع موردعلاقه‌ی کاربر پیشنهاد می‌دهد. محتوای منابع انتخابی در بخش For You نمایش داده می‌شوند. منابع پیشنهادی در تب explore به معنی اکتشاف نمایش داده می‌شود. تب دیگر برای اضافه کردن محتوا، search نام دارد و می‌توان با جست‌وجو کردن ، موارد مطلوب را پیدا کرد.

و ویژگی بسیار جالب و مفید اپ نیوز، اپل برای آراستگی ظاهری محتوا، فرمت خاصی برای محتوای فید در نظر گرفته که برخی وب‌سایت‌ها از آن تبعیت کرده‌اند و طبعاً اغلب وب‌سایت‌ها به همان فرمت‌های استاندارد و معمولی سابق بسنده کرده‌اند. شیوه‌ی نمایش فید سایت CNN نشان می‌دهد که با پیروی از فرمت خاص اپل، شیوه‌ی نمایش محتوای وب‌سایت‌ها بهتر شده و حتی گاهی شبیه اپلیکیشن خبرخوان رسمی وب‌سایت‌های خاص است.

iOS 9-11
فید سایت CNN در اپ News اپل

تنها ویژگی مثبت اپ News پشتیبانی از فرمت خاصی که اپل برای بهبود نمایش سایت‌ها در نظر گرفته نیست، انیمیشن‌های روان و سریع، افکت‌هایی مثل مات شدن عکس‌ها، تنظیم دقیق و مناسب فنت‌ها از نظر نوع و اندازه و موارد جزئی‌تر از اپ News یک خبرخوان رده‌اول و عالی ساخته است. توجه کنید که اپ نیوز به عنوان یک اپ پیش‌فرض، به خوبی با سخت‌افزار و سیستم عامل هماهنگ است و بدین ترتیب از نظر سرعت و روان بودن اجرا، با مشکل روبرو نمی‌شود.
اما به بحث اصلی برگردیم، فرمت خاصی که اپل برای رسانه‌ها در نظر گرفته؛ این فرمت تاکنون توسط چندین وب‌سایت مهم که اخبار گوگل و مایکروسافت را پوشش می‌دهند هم استفاده شده و لذا کاربران آماج اخبار مربوط به اپل قرار نمی‌گیرند و تنوع به قدری است که مرور اخبار روز در شاخه‌های مختلف، با مشکل خاصی روبرو نمی‌شود. در آینده هم سایت‌های بیشتر و بیشتری فرمت خاص اپل را به عنوان یکی از گزینه‌های فید خود ارایه خواهند کرد.

در نهایت می‌توان اپ نیوز را به عنوان یکی از چند اپ برتر مطالعه‌ی فید معرفی کرد.

.: اپ Apple Maps و اطلاعات سیستم حمل و نقل عمومی

اپل مپس کارش را از iOS 6 شروع کرد و در آن زمان بیشتر شبیه یک جک خنده‌دار در میان اپ‌های نقشه بود و حتی اشتباهات موجود، منجر به عذرخواهی اپل از عموم و پیشنهاد استفاده از اپلیکیشن دیگری شد. در چند سال اخیر اپل با تصاحب کمپانی‌های مختلف، استفاده از خودروها برای نقشه‌برداری دقیق از شهرها و اضافه کردن اطلاعات مربوط به مشاغل، وضعیت سرویس نقشه‌ی خود را به مراتب بهتر کرده است اما هنوز هم گوگل مپس سرویس کامل‌تری است، به خصوص اگر جنبه‌های خاصی مثل اطلاعات سرویس حمل و نقل عمومی مدنظر کاربر باشد.

در iOS 9 اپل نسخه‌ی جدید اپل مپس را با اضافه کردن  اطلاعات سیستم حمل و نقل عمومی که در حقیقت راهنمایی برای عموم کاربران در سفرهای شهری است، بروز کرده است و لذا قابلیتی که سه سال پیش با مهاجرت از گوگل مپس به اپل مپس از دست رفته بود، از این پس در اختیار کاربران است.

اپل شهرهای زیادی را پوشش داده و در حقیقت نام‌هایی که در WWDC 2015 ذکر شده بود، شهرهایی است که نقشه‌ی سرویس حمل و نقل عمومی به صورت کامل تهیه شده و با چیدمان لایه‌ای روی نقشه‌ی شهر قرار می‌گیرد. گوگل هنوز هم از نظر وسعت پوشش شهرها پیشتاز است ولیکن هیچ یک از دو سرویس اشاره شده، در کشورمان پشتیبانی جالبی ندارد. تنها موردی که قابل اعتماد است، محل ایستگاه‌های اتوبوس یا مترو است. بنابراین از بررسی جزئیات بیشتر در مورد راهنمای پیمایش مسیر به کمک سیستم حمل و نقل عمومی پرهیز می‌کنم.

iOS 9-12
اپل مپس در برابر گوگل مپس در iOS 9

اولین ویژگی اپل مپس که تجربه‌ی کاربری را بهبود می‌بخشد، روان بودن آن است. گوگل مپس تا حدی گرفتار لگ و تأخیر است و انیمیشن‌ها آن طور که باید و شاید روان نیستند. البته دقت کنید که گوگل مپس در گوشی‌های اندرویدی، روان‌تر از آیفون و آیپد اجرا می‌شود و این موضوع در مورد برخی اپ‌های نقشه‌ی دیگر هم صادق است. در حقیقت اپل مپس برای سخت‌افزار و سیستم عامل اپلی بهینه شده است.
دومین وجه تمایز، فنت‌‎ها و رنگ‌بندی است. با نگاهی به تصاویر فوق کاملاً مشخص است که اطلاعات سرویس گوگل مپس کامل‌تر از اپل مپس است اما اپل مپس از نظر طراحی و رنگ‌بندی برای کاربران iOS آشناست حال آنکه گوگل مپس از اصول طراحی متریال دیزاین اندروید ۵ تبعیت کرده و رنگ‌های شاد و متنوع‌تری دارد. فنت‌ها در اپل مپس ریزتر هستند که این هم نتیجه‌ی کوچک‌تر بودن آیفون نسبت به رده‌اول‌های اندرویدی است.

اپل مپس در عین بهینه بودن برای محصولات اپل، نقاط ضعف متعددی دارد. به عنوان مثال نام خیابان‌ها تا زمانی که بزرگ‌نمایی از حد مشخص فراتر نرفته باشد، نمایش داده نمی‌شود. این نکته با نبودن لگ و روان بودن انیمیشن‌ها بی‌ارتباط نیست. اپل معمولاً ذکر نام سازمان‌ها، مشاغل و … را به ذکر نام خیابان‌ها ترجیح می‌دهد.  مسیرهای عبور و مرور با موتور که معمولاً خیل عظیم کاربران اندروید ثبت می‌کنند در اپل مپس وجود ندارد. رزولوشن تصاویر ماهواره‌ای گوگل مپس و اطلاعاتی که با نمایش لایه‌لایه‌ (overlay) فرمت‌های گوناگون نقشه نمایان است هم از مزایای گوگل مپس است.

iOS 9-13
اپل مپس در برابر گوگل مپس در iOS 9


.: بررسی iOS 9: بخش سوم Notes و کیبورد، Siri و Univeral Search

iOS 9-s3

.: اپلکیشن Notes از سادگی بیش از حد فاصله می‌گیرد

اپل اپلیکیشن نوت‌برداری و یادداشت را بسیار ساده طراحی کرده بود. سادگی در ظاهر اپ امر خوبی است اما امکانات هم بسیار ساده و ابتدایی است. هدینگ، درشت کردن فونت یا خط کشیدن زیر بخشی از متن، ایجاد لیست و … در این اپ موجود نیست و صرفاً می‌توان یادداشت ذخیره کرد. در iOS 9 اپ Notes متحول شده است و اکنون می‌توان از هدینگ، مورب‌نویسی و درشت کردن متن، ایجاد لیست و قابلیت‌هایی از این دست استفاده کرد.

اپل نیم‌نگاهی هم به اپ‌هایی مثل Google Keep و Evernote داشته و حال در اپ نوتس می‌توان چک‌لیست برای امور مختلف تهیه کرد و به اصطلاح برنامه‌ریزی کرد. می‌توان آیتم‌های چک‌لیست را مثل تصویر زیر به موقعیت مکانی، آدرس صفحه‌ی وب، صدای ضبط شده و دیگر انواع محتوا لینک کرد و نتیجه این است که محتوای مربوطه به صورت یک کادر در گزینه‌ی موردبحث قرار می‌گیرد.

iOS 9-14
اپ Notes در iOS 9


البته هنوز هم کار تمام و کمال نیست! به عنوان مثال نمی‌تواند اندازه‌ی فونت بخش‌های مختلف را مشخص کرد.

پدیده‌ی دیگر اپ نوتس این است که می‌توان طرح و نقاشی به نوت‌ها اضافه کرد. به این منظور نوار ابزاری زیر اپ اضافه شده که حاوی ابزارهای مختلف نقاشی و طراحی است. ابزار هایلایت کردن بخش‌های مهم متن یا تصویر، مداد و قلم ضخیم همگی در دسترس است. حتی خطکش هم برای ترسیم خطوط صاف وجود دارد. قابلیت مفیدی است اما طرح و نقش‌ها به صورت عکس در نوت‌ها قرار می‌گیرد و نمی‌توان در هر موقعیتی آنها را چید. در اپلیکیشنی مثل Notability این ویژگی مفید وجود دارد و در محصولات اندرویدی هم نمونه‌های متنوعی از آن را تجربه می‌کنیم. احتمالاً اپل در iOS بعدی، از روش‌های بهتر تبعیت می‌کند.
ویژگی مفید اپ نوتس این است که می‌توان در یک نمای کامل، تمام تصاویر و طرح‌ها و دیگر ضمایم را مشاهده کرد. بدین ترتیب لازم نیست یکایک نوت‌ها را باز کنید و به دنبال تصویر ضمیمه شده‌ی خاصی بگردید.

.: صفحه کلید بهتر برای iPad

صفحه کلید آیپدها طراحی بسیار خوبی دارد که بخشی از آن به رزولوشن نمایشگر برمی‌گردد، نمایشگری با نسبت تصویر ۴ به ۳ که طبعاً برای مالتی‌مدیا عالی نیست اما برای ویرایش فایل، وب‌گردی و … بهتر از نمایشگرهای ۱۶ به ۹ است. با توجه به بیشتر بودن ارتفاع، کلیدها حالت مربعی شکل دارند و برای رسیدن به کلید بعدی مسیری که انگشت حرکت می‌کند، یکنواخت است.

اما اشکالی که در کیبورد آیپد وجود داشت فضای خالی نسبتاً زیاد در بخش بالایی صفحه کلید بود. در این بخش QuickType (تایپ سریع) کلمات را پیشنهاد می‌کند اما گاهی فضا بیش از حد خالی می‌ماند. اپل در iOS 9 بخشی از سمت چپ را به آیکان‌های مفید اختصاص داده که بسته به اپ، متفاوت است. حتی پس از انتخاب بخشی از متن هم آیکان‌ها تغییر می‌کند و دکمه‌ی کات، کپی و پیست جایگزین می‌شود.

در سمت راست هم همان‌طور که می‌بینید بسته به اپ، آیکان‌های متفاوت و مفیدی نمایش داده می‌شود که کیبورد را از ابرازی فقط برای تایپ کردن، دور می‌کند و به نوعی یک کیبورد هوشمند است.

iOS 9-15
کیبورد در اپ ایمیل

iOS 9-16
کیبورد در حین انتخاب متن

iOS 9-17
کیبورد در اپ nots

بزرگ یا کوچک بودن حروف حین تایپ، بسته به حالت کلید شیفت تعیین می‌شود و در حقیقت مشکلی که از iOS 7 تا امروز وجود داشته، حل شده است.

.: کیبورد به ترک‌پد تبدیل می‌شود

شاید جالب‌ترین ویژگی کیبورد جدید iOS مورد بعدی باشد، تبدیل کیبورد به ترک‌پد (تاچ‌پد لپ‌تاپ). با نگه داشتن دو انگشت روی دو نقطه از کیبورد، دکمه‌ها کم‌رنگ شده و می‌توان انگشت را روی کیبورد حرکت داد و به سرعت به نقاط مختلف متن حرکت کرد و نیز بخش‌هایی از متن را به سرعت انتخاب کرد. 

.: Siri دستیار صوتی اپل دقیق‌ترو سریع‌تر و هوشمندتر از قبل

سیری نامی است که با معرفی آیفون ۴s بر سر زبان‌ها افتاد. یک دستیار صوتی که با تشخیص فرامین صوتی، کاربری گوشی یا تبلت را ساده‌تر می‌کند. البته Siri رقابت دشواری با گوگل ناو و حالا کورتانای مایکروسافت داشته و دارد. به لحاظ دقت و سرعت تشخیص کلمات و فرامین، هنوز هم Google Now برتری دارد ولیکن اپل در WWDC 2015 از بهینه‌سازی بیشتر Siri صحبت کرده است. اپل آمار خطا در تشخیص کلمات را فقط ۵ درصد اعلام کرده و مدعی است که Siri در سال اخیر ۴۰ درصد سریع‌تر شده است.

iOS 9-19 iOS 9-18
جست‌وجو به کمک Siri در iOS 9


در iOS 9 تمرکز اصلی اپل روی هوشمندی و کارآمدی بیشتر سیری است. واژه‌ی Proactive به معنی اقدامات قبل از رویدادها توصیف دقیقی از آینده‌ی دستیار صوتی اپل و رقبای آن است. به عنوان مثال در iOS 9 وقتی در حال مطالعه‌ی صفحه‌ای از وب‌سایت اینتوتک هستید، اگر به سیری بگویید “که بعداً یادآوری کن که ادامه‌ی این مقاله را بخوانم”، سیری به صورت خودکار متوجه می‌شود که منظور شما یک صفحه‌ی وب است و یک Reminder (یادآوری) ایجاد می‌کند و زمانی که فرضاً به منزل رسیدید، یادآوری موردبحث آشکار می‌شود. گوگل نام این نوع هوشمندی را Contextual Awarness یا در حقیقت دستیار صوتی شما در هر اپلیکیشن و در حال انجام هر کاری که باشید، در پس‌زمینه مشغول به کار است و نوعی آگاهی ضمنی نسبت به همه چیز دارد. پیشرفت خوبی است ولیکن در اندروید M یا همان اندروید ۶.۰ که به زودی در کنار نکسوس‌های جدید معرفی می‌شود، قابلیتی به اسم Google Now on Tap داریم که در حقیقت گوگل ناو را با هر تپ ساده‌ای، در اختیار کاربر می‌گذارد و به نظر می‌رسد که مهندسین گوگل ایده‌های واقعاً بهتری برای هوشمندی اندروید داشته‌اند. با گوگل ناو جدید می‌توان حین مطالعه‌ی هر متنی، از دستیار صوتی سوالاتی در مورد آن کرد. می‌توان پرسید این عکس کدام هتل را نشان می‌دهد و کجاست؟

گوگل از هوشمندی Google Now on Tap می‌گوید؛ عکس را ببین و بپرس این رود کجاست؟
گوگل از هوشمند اندروید M و به ویژه دستیار صوتی گوگل ناو می‌گوید و البته نامش را به Google Now on Tap تغییر داده است. در اندروید M وقتی عکس رودخانه‌ای را تماشا می‌کنید، می‌توانید از گوگل بپرسید، این رود کجاست؟ و گوگل پاسخ‌های کاملی دارد.

در نهایت جست‌وجو در iOS 9 با توانمندی‌های جدید Siri بهتر شده که در ادامه به آن می‌پردازم.

.: Universal Search اپل کامل‌تر می‌شود

در iOS 3 اپل Spotlight Search سیستم عامل Mac OS X را وارد دنیای آیفون‌ها و آیپدها کرد. صفحه‌ای در سمت چپ صفحه‌ی خانه اضافه شد و با یک حرکت جاروبی، قابلیت جست‌وجو اپ‌ها و محتوای موجود روی ابزار همراه، امکان‌پذیر می‌شد. در iOS 7 اپل صفحه‌ی جست‌وجو را جابجا کرد و برای دسترسی به Spotlight، حرکت جاروبی به سمت پایین روی هر یک از صفحات خانه، پاسخ‌گو بود. در iOS 9 هر دو روش فوق کاربردی است اما یک تفاوت بین صفحه‌ی سمت چپ با صفحات دیگر وجود دارد و آن قابلیت جست‌وجوی کامل‌تر است.

iOS 9-20
جست‌وجو در سیستم عامل iOS 9

با جست‌وجو در صفحه‌ی سمت راست که در حقیقت Universal Search یا جست‌وجوی عمومی است، اپ‌هایی که احتمالاً قصد باز کردنشان را دارید نمایش داده می‌شود و علاوه بر این نام برخی مخاطبین که شاید قصد برقرار ارتباط با آنها را دارید و همین‌طور برخی اخبار به کمک Siri نمایش داده می‌شود. ویژگی بسیار مفیدی است اما متأسفانه آیتم‌های نمایش داده شده بسیار عجیب است چرا که اخبار و حتی اپ‌های نمایش داده شده بر اساس سلیقه‌ی کاربر انتخاب نمی‌شود و صرفاً لیستی نامربوط است.

بخش دیگر یعنی جست‌وجوی عادی پیشرفت خوبی داشته و از نتایج عجیب خبری نیست. به عنوان مثال اگر کلمه‌ی Samsung را جست‌وجو کنید، وب‌سایت سامسونگ، صفحه‌ی ویکی‌پدیا، اخباری از اپ اپل نیوز و اپ‌های سامسونگ در گوگل پلی نمایش داده می‌شود. نتایج مرتبط و خوبی است.

iOS 9-22 iOS 9-21
جست‌وجو در سیستم عامل iOS 9

جست‌وجوی واژه‌های و اصطلاحات به صورت صوتی امکان‌پذیر است و در مجموع چیزی که از جست‌وجو در سیستم عامل iOS انتظار داشتیم، حالا به حقیقت بدل شده است و البته فاصله‌ی نسبتاً زیادی با گوگل و Google Now دارد. اپل برای بهبود جست‌وجوی محتوای درون اپ‌ها هم API خاصی برای توسعه‌دهندگان اپ در نظر گرفته تا بتوان با جست‌وجو کردن به کمک نوار سرچ سیستم عامل، آنچه درون برخی اپ‌ها موجود است، مثلاً توییت‌هایی که در اپ توییتر به عنوان موردعلاقه علامت‌گذاری شده را هم رویت کرد.

.: سرویس ابری iCloud و اپ آن در iOS 9

این اپلیکیشن تغییر خاصی نداشته و صرفاً از نظر ظاهری بروز شده است. به کمک این اپ می‌توان فایل‌های موجود روی سرویس ابری iCloud Drive را مشاهده، دانلود و یا باز کرد.

iOS 9-24 iOS 9-23
iCloud Drive در iOS 9

منبع: intotech.ir

ادامه دارد...